انتخاب بین تلویزیون و مانیتور برای گیمینگ

انتخاب بین تلویزیون و مانیتور برای گیمینگ

انتخاب بین تلویزیون و مانیتور برای گیمینگ : برای گیمینگ، تلویزیون خریداری کنیم یا مانیتور؟ این از جمله سوالاتی میباشد که از جمله معروف «بودن یا نبودن» مهم‌تر هم میباشد. اصلاً در حدی کلاف آن پیچیده شده میباشد که در آن لحظه فقط ۲ سؤال What to do یا What no to do در ذهن خریدار مرور می‌شود. البته جواب به این سؤال بیش برای گیمرهایی مهم میباشد که با کنسول بازی می‌کنند. هرچند درصد زیادی‌شان، مانیتور را ترجیح می‌دهند؛

ولی این که کدام ۱ انتخاب شود، به شرایط و از همه مهم‌تر به نوع بازی بستگی دارد. به هر حالا چالشی میباشد که نبایستی نسبت به آن، بی‌اعتنا بود.در این مطلب، ۲ دستگاه تلویزیون و مانیتور برای گیمینگ را برای شما مقایسه کرده‌ایم. در مقایسه، مزایا و معایب هر کدام را هم برای شما نوشته‌ایم. در آخر سر این شما هستید که میبایست تصمیم بگیرید تا کدام ۱ را تهیه نمایید.

برای انتخاب بین تلویزیون و مانیتور برای گیمینگ شما میبایست چندین عامل را در پیشنهاد بگیرید:

اندازه و رزولوشن

در بحث اندازه، مسلماً تلویزیون برنده میباشد. مانیتور هرچقدر هم سایز بزرگ‌تری داشته باشد، نهایت فاصله‌ای که از آن می‌توانید داشته باشید، یک متر میباشد. حال سؤال این میباشد که تلویزیون گیمینگ میبایست چه اندازه‌ای داشته باشد؟

تلویزیون بهتر میباشد که بین ۴۳ تا ۶۵ اینچ باشد؛ هرچه بزرگ‌تر باشد، تجربه کاربری آن هم بهتر خواهد بود. از طرفی، رزولوشن آن هم میبایست ۴K باشد. وضوح عکس کمتر از این برای تلویزیون سبب می‌شود تا تصاویر باکیفیت کمتری نمایش داده شوند؛ به ویژه برای کنسول‌های نو که از رزولوشن‌های قدیمی دیگر پشتیبانی نمی‌کنند.

در خصوص مانیتور، اندازه متناسب آن بین ۲۷ تا ۳۲ اینچ میباشد. رزولوشن متناسب مانیتور گیمینگ ۱۴۴۰ پیکسل میباشد. البته می‌توان از مانیتورهای ۴K استفاده کرد؛ ولی این نوع مانیتورها نیاز به سخت‌افزارهای قوی دارند و برای همین هزینه بیشتری دارند. از طرفی خرید آن بیشتر برای گیمرهای حرفه‌ای توصیه می‌شود. برای فردی که به دنبال بازی‌های معمولی با کنسول‌ها میباشد، ۴K به صرفه نخواهد بود.

انتخاب بین تلویزیون و مانیتور برای گیمینگ

کیفیت وضوح تصویر

از پیشنهاد وضوح همانطور که در بالا هم نوشتیم، اگر تلویزیون گیمینگ کمتر از ۴K باشد، در واقع میبایست گفت که متناسب نیست. به ویژه این که گیمر با توجه به اندازه بزرگ‌تر تلویزیون می‌تواند با فاصله دورتری از آن بنشیند. در خصوص مانیتور، کمی دست کاربر برای انتخاب و وضوح عکس باز است؛ رزولوشن ۱۴۴۰P و ۱۸۸۰P دوگزینه‌ای هستند که هر گیمری بر اساس شرایط خود می‌تواند انتخاب بکند.

در خصوص تفاوت کیفیت عکس بین تلویزیون و مانیتور برای گیمینگ میبایست گفت که تلویزیون‌ها می‌توانند تصاویری باکیفیت بالاتر و متمرکزتری را ارائه بدهند. در صورتی که مانیتورها تلاش دارند تا تصاویر را با حالت متعادل‌تری نمایش بدهند.در خصوص HDR تفاوتی بین تلویزیون و مانیتور در انتخاب وجود ندارد. البته تعدادی از متخصصان این حوزه، پشتیبانی از HDR را در تلویزیون نسبت به مانیتور بهتر می‌دانند. در حقیقت این تفاوت آنقدری نیست که خیلی به چشم بیاید.

فقط مهم میباشد که هر ۲ دستگاه از این فناوری پشتیبانی کنند. هم چنین پشتیبانی از پنل IPS در کنار تکنولوژی نمایش سبب می‌شود تا هر ۲ بتوانند تصاویری باکیفیت واقعی‌تر را نمایش بدهند. برای آن‌هایی که فقط می‌خواهند بازی کنند، شاید بودن یا نبودن این ۲ خیلی مهم نباشد؛ ولی برای کنسول بازها اهمیت زیادی دارد.

تأخیر ورودی

برای استفاده از تلویزیون‌های HDTV امروزی، گیمرها میبایست حالت بازی را در تلویزیون فعال کنند؛ در غیر این گونه، چیزی قابل پخش نخواهد بود. دلیل این مسئله هم استفاده از سخت‌افزارهای اختصاصی برای نمایش تصاویر با وضوح زیاد بالا میباشد. اینکار سبب زیاد شدن تأخیر ورودی می‌شود. در خصوص مانیتورهای CRT که هنوز هم بوسیله بعضی گیمرها استفاده می‌شود تأخیر ورودی کمتری وجود دارد.(انتخاب بین تلویزیون و مانیتور برای گیمینگ)

میبایست گفت که از پیشنهاد قابلیت تأخیر ورودی، مانیتورها نیازی به این مسئله ندارند؛ برای همین میباشد که در بحث گیمینگ بیش از تلویزیون استفاده می‌شوند. وقت تأخیر ورودی برای مانیتورها بین یک تا پنج میلی‌ثانیه است؛ در صورتی که برای تلویزیون از پنج میلی‌ثانیه آغاز شده و تا بیست میلی‌ثانیه هم قبل خواهد رفت.

تلویزیون برای گیمینگ بهتر میباشد یا مانیتور؟ مزایا و معایب هر ۱ از آن‌ها برای گیمینگ

تکنولوژی سینک به ۲ دسته اصلی G-Sync و FreeSync تقسیم می‌شوند. این ۲ فناوری که به ترتیب از انویدیا و AMD هستند، روی برطرف نمودن خطوط پریدگی (اشک) صفحه از راه تطبیق نرخ رفرش با نرخ فریم تمرکز دارند. در این گونه عکس صاف‌تری نمایش داده شود. البته این ۲ اساساً ۱ کار را انجام می‌دهند و هر ۲ بوسیله مانیتورهای حرفه‌ای گیمینگ پشتیبانی می‌شوند. این مسئله در خصوص مانیتور است؛ در حقیقت کنترل خطوط اشکی صفحه در مانیتور بهتر خواهد بود.

در خصوص تلویزیون مسئله به همین سادگی‌ نیست. فقط تعدادی از تلویزیون‌های پیشرفته از این ۲ فناوری پیشرفته پشتیبانی می‌کنند. یکی از دلایل گران‌تر بودن تلویزیون‌های گیمینگ نسبت به مانیتور همین مسئله میباشد.در خصوص نرخ رفرش، در هر ۲ دستگاه تلاش شده تا از برترین و به‌روزترین قابلیت‌های مربوط به این مسئله استفاده شود؛ ولی کنترل و مدیریت آن در هر ۲ متفاوت میباشد. نرخ رفرش عالی برای مانیتور ۱۲۰ هرتز میباشد که سبب نمایش باکیفیت و طبیعی تصاویر می‌شود.

انتخاب بین تلویزیون و مانیتور برای گیمینگ

این در صورتی که نرخ رفرش ۱۲۰ هرتز امکان دارد که برای تلویزیون گیمینگ خیلی متناسب نباشد. البته این نرخ می‌تواند برنامه‌های با تحرک بالا و المان‌های داخلی باکیفیت زیاد بالایی نمایش دهد؛ ولی برای بازی‌های کنسول امکان دارد که برای کاربران حرفه‌ای راضی کننده نباشد. برای همین میبایست به دنبال نمونه قوی‌تری باشند که از این رو هزینه بیشتری هم برای خرید میبایست بپردازند.

فاصله و زاویه دید

یکی از مزایای تلویزیون نسبت به مانیتور برای گیمینگ این میباشد که شما می‌توانید به راحتی روی کاناپه بنشینید و با فاصله بازی نمایید. البته نیاز میباشد که اندازه صفحه تلویزیون بین ۴۳ تا ۶۵ اینچ باشد تا بتوانید تصاویر را به خوبی و واضح ببینید. هم چنین از پیشنهاد زاویه دید هم تلویزیون نسبت به مانیتور بهتر میباشد. هنگامی از فاصله تصاویر را مشاهده نمایید، در حقیقت پایان عکس در ۱ لحظه جلوی چشم‌های شما قرار دارد؛ در صورتی که در مانیتورها، چون فاصله‌تان کم میباشد،

نمی‌توانید آن تسلط کامل همانند تلویزیون را داشته باشید. مسلماً برای آن‌هایی که بازی‌های حرفه‌ای انجام می‌دهند و میبایست به تمامی قسمت‌ها دید داشته باشند، مانیتور نمی‌تواند گزینه خوبی باشد.

کدام یک؟ تلویزیون یا مانیتور برای گیمینگ؟

واقعاً انتخاب بین این ۲ سخت میباشد. این که کدام ۱ را تهیه نمایید، بر اساس شرایط یا نیازتان متفاوت خواهد بود. بودجه، فضا و نوع بازی و کنسول، ۴ عامل تعیین‌کننده انتخاب بین تلویزیون و مانیتور هستند. حال این شما هستید که میبایست تصمیم نهایی را بگیرید.

مطالب مرتبط :

11 نظر

  • غلامعلی طالب زاده

    اکانت اینستا هم دارید؟

  • وحید شکیبا

    خیلی دنبال این موضوع بودم

  • جلال توسلی

    مطالب بی نظیر بود

  • مهرداد شکیبا

    مطلب به درد بخوری بود

  • بهنام بردبار

    هزینه تبلیغات توی سایت شما چنده؟

  • بهنام نادری

    چه مطلب خوبی

  • علی اکبر اصغری

    لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنین بنده ارسال کنین

  • ترابی

    مشاورینتون قابل اعتمادن؟

  • بهزاد طالبی

    دست مریضاد استاد

  • عبدالحسین رحمانی

    دفتر مرکزیتون کجا قرار داره

  • مرتضی رحیمی

    چرا اینقد کم؟

  • نوشتن نظر

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *