قابلیت دالبی ویژن Dolby Vision تلویزیون

قابلیت دالبی ویژن dolby vision تلویزیون

قابلیت دالبی ویژن dolby vision تلویزیون : دنیای شگفت انگیزه تلویزیون همواره شگفتی ها و قابلیتهای جدیدی را ارائه میدهد به عبارتی شرکتهای سازنده‌ی تلویزیون با یکدیگر رقابت شدیدی دارند و هر کدام سعی می کنند که نظرات مشتریان را به خود جلب کرده و در دنیای تلویزیون حرف ابتدا را بزنند به همین دلیل همواره شاهد این موضوع هستیم که کارکردها و قابلیتهای نو به تلویزیون ها اضافه میشود به عنوان مثال شرکت ال جی فناوری OLED را ارائه داده میباشد که باعث میشود پیکسل ها به تنهایی خاموش و بعدا روشن شوند.

هم چنین شرکت سامسونگ با فناوری کوانتوم دات کیفیت تصاویر تلویزیون سامسونگ را ارتقا داد. تلویزیون پاناسونیک هم صفحه ی (MY HOME SCREEN 2.0) را بکار برده میباشد. یکی از قابلیت هایی که امروز می خواهیم در مورد آن صحبت کنیم، قابلیت Dolby vision میباشد. با ما همراه باشید.

قابلیت دالبی ویژن Dolby Vision تلویزیون

بررسی قابلیت دالبی ویژن dolby vision تلویزیون

قبل از این که درباره‌ی Dolby vision و کارایی آن بدانیم اول میبایست اطلاعاتی درباره‌ی قابلیت HDR داشته باشیم.

قابلیت HDR چیست ؟

فناوری HDR یا High Dynamic Range High Dynamic Range (طیف دینامیک گسترده) با فراهم نمودن طیف وسیعی از رنگ‌ها، تصاویر زنده و پویاتری را به نمایش می‌گذارد، هم چنین این قابلیت باعث میشود تلویزیون‌های LCD که بر خلاف تلویزیون های OLED مشکل کنتراست پایین دارند، مشکلشان برطرف شود و با این فناوری رنگ های زنده تر و پویاتری را نمایش بدهند. امروزه قابلیت HDR برای افرادی که قصد خرید تلویزیون را دارند اهمیت بیشتری پیدا کره میباشد.

قابلیت HDR به طور کلی تفاوتیست میان روشن ترین و تیره ترین نقاط یک عکس که این موضوع به عنوان دامنه‌ی پویایی روشنایی یا روشنایی نسبی هم شناخته می‌شود . این فناوری میتواند در همه‌ی رزولوشن‌ ‌ها مورد استفاده قرار گیرد. یکی از فناوری هایی میباشد که نسبت به اضافه شدن ساده‌ پیکسل‌ ها ، به طور قابل توجهی متقاعد کننده میباشد.ترکیب رزولوشن ۲۱۶۰P و فناوری HDR باعث به وجود آمدن تصاویر خارق‌ العاده‌ای میشود . یکی از عامل اصلی اصلی استاندارد HDR فناوری Dolby Vision است.

Dolby Vision چیست و چطور کار میکند؟

Dolby Vision یک استاندارد HDR و اختصاصی و تجاری است که بوسیله Dolby درست کردن شده میباشد. فناوری دالبی ویژن فرآیند کامل تولید تا مصرف میباشد ، از زمانیکه محتوایی با این فرمت تولید شود و تا زمانی که روی تلویزیون شما پخش شود این استاندارد بکار می رود و در نتیجه شما کیفیتی عالی دریافت می نمایید.

دالبی ویژن یک روش تولید به مصرف میباشد به همین دلیل ابر داده‌ها در هر فریم بوسیله دالبی تنظیم میشوند و بعد وسایلی که قابلیت پخش این فرمت را داشته باشند آن را به عکس می کشند. حالا آن که فرمت HDR10 برای تفسیر ابرداده‌ها به تلویزیون HDR وابسته میباشد و عکس را بر اساس آن پخش میکند. برای این که تولید کنندگان و موسسات از این استاندارد استفاده کنند میبایست هزینه پرداخت نمایند. این استاندارد در جایگاه بالاتر از HDR10 قرار دارد.

چه تلویزیون‌هایی از فناوری دالبی ویژن پشتیبانی می‌کنند؟

محدوده داینامیکی بالا (HDR) خیلی زود توانست جای خود را در میان خریداران تلویزیون های ۴k جا بکند. تلویزیون هایی که از این فناوری برخوردارند انگشت شمارند و در حالا حاضر فقط تلویزیون ال جی و فیلیپس میباشد که از این فناوری برخوردار میباشد.

قابلیت دالبی ویژن Dolby Vision تلویزیون

فناوری دالبی ویژن و تلویزیون‌های هوشمند ال جی

مدل های تلویزیون ال جی شامل B6 ،C6 ، E6 و G6 علاوه بر دیگر فرمت های HDR ، دالبی را هم به خوبی به عکس می کشند . ال جی در نمایشگاه CES 2017 سری نو از این تلویزیون ها را به نام‌های B7 ،C7 ،E7 و G7 به نمایش گذاشت. این سری از تلویزیون ها هم از این قابلیت نو برخوردار هستند و کیفیت تصاویر این تلویزیون ها با استفاده از این قابلیت به شدت زیاد شدن می یابد.

مدل پیشرفته و نو W7 تلویزیون های ال جی که ۲٫۵۷ میلی‌متر ضخامت دارند و با آهن ‌ربا به دیوار نصب میشوند هم از قابلیت دالبی برخوردار هستند.

قابلیت دالبی ویژن Dolby Vision تلویزیون

فناوری دالبی ویژن و تلویزیون‌های هوشمند فیلیپس

شرکت فیلیپس هم در تلویزیون های اولترا HD سال ۲۰۱۷ خودش از قابلیت دالبی استفاده نمود. فیلیپس نه تنها نسل نو انواع تلویزیون های را مجهز به این قابلیت کرده میباشد، بلکه تلویزیون ها و پخش کننده های اولترا اچ دی بلوری این برند همگی به تکنولوژی Dolby Vision هم مجهز هستند. مدل های تلویزیون فیلیپس از خانواده های ۶۰۰۰، ۷۰۰۰ و ۸۰۰۰ همراه با پخش کننده اولترا اچ دی بلوری BDP7502 اینک قادر به پخش محتوایی تولید شده تکنولوژی Dolby Vision HDR هستند.

قابلیت دالبی توانست پلیر فیلیپس را در میان همه‌ی مدل‌ها در جهان به طور کامل خاص و منحصر به فرد بکند.

استودیوهای سینمایی و قابلیت دالبی (قابلیت دالبی ویژن dolby vision تلویزیون)

نخستین پروژکتوری که از دالبی ویژه پشتیبانی میکند Christie 6P 4K میباشد. Christie 6P 4K پروژکتوری لیزری و باکیفیت میباشد. برخی استودیوهای سینمایی بزرگ و از جمله کمپانی معروف والت دیزنی از جهت تولید محتوا با دالبی وارد مذاکره شده اند و نخستین فیلمی که از این تکنولوژی پشتیبانی کنه ، Star Wars: The Force Awakens میباشد.

تفاوت Dolby Vision و HDR-10

هر دو قابلیت از بازیگر اصلی استاندارد HDR می باشند ولی تفاوت هایی هم دارند:

تکنولوژی دالبی اختصاصی و تجاری است فرمت HDR-10 یک استاندارد باز است.
سازندگان دستگاه‌ها و تولیدکنندگان محتوا برای استفاده از دالبی ویژن میبایست با پرداخت مبلغی، امتیاز استفاده از آن را خریداری کنند. برای استفاده از HDR-10 نیازی به پرداخت قیمت نیست
تصاویر Dolby Vision تا عمق رنگ ۱۲ بیتی هستند HDR10عمق رنگ ۱۰ بیتی نشان میدهد.

 دالبی ویژن با عمق رنگ ۱۲ بیتی اجازه دسترسی به ۶۸ میلیارد رنگ وجود دارد ولی HDR در عمق رنگ ۱۰ بیتی فقط ۱ میلیارد رنگ پخش می شد
رنگ‌ها در کیفیت عکس Dolby Vision زیاد فراتر از فرمت HDR10 میباشد. 
همانطور که گفتیم HDR-10 رایگان میباشد و همین موضوع باعث شد در وقت معرفی استاندارد دیسک‌های Ultra HD Blu-ray، تنها فرمت HDR-10 پشتیبانی شود. ولی با پشتیبانی هرچه بیش تلویزیون‌ ها و دستگاه‌های نو از دالبی ویژن، انجمن بلوری تصمیم گرفته میباشد که از این استاندارد هم استفاده بکند.

هر دستگاهی که از فرمت Dolby Vision پشتیبانی میکند ، از HDR 10 هم پشتیبانی خواهد نمود. به علاوه، HDR 10 به عنوان استاندارد مبنا، به احتمال فراوان میبایست برای مدت وقت زیاد طولانی پشتیبانی شود. بنابراین این فرمت هیچگاه جای خود را به فرمت دیگری نخواهد داد.

قابلیت دالبی ویژن Dolby Vision تلویزیون

تفاوت رنگ در HDR و Dolby Vision

در Dolby Vision به ازای هر رنگ ( قرمز ، سبز ، آبی ) از عمق رنگ ۱۲ بیتی پشتیبانی میشود در حالیکه درHDR10 عدد ۱۰ بیانگر این موضوعه که به ازای هر رنگ ( قرمز، سبز ، آبی ) از عمق رنگ ۱۰ بیت استفاده میشود

فراداده‌ی پویا در HDR و Dolby Vision

یکی دیگر از ویژگی های فناوری Dolby Vision استفاده از فراداده پویا (dynamic) به جای فراداده (metadata) است. فراداده در واقع نوعی داده‌ی اضافی است که چگونگی و کیفیت نمایش محتوای اچ دی ار است. فناوری دالبی در هر صحنه و یا در هر فریم برای تنظیم میزان روشنایی و سطح رنگ از فراداده ی پویا و یا پیوسته استفاده میکند. بطور کلی فرمت Dolby Vision طیف رنگ بیش و عمق وسیعتری از رنگ ها رو پشتیبانی میکند. میبایست گفت که دستگاه هایی که از فرمت Dolby Vision پشتیبانی می کنند ، فرمت HDR10 رو هم ساپورت می کنند.

متادیتا در HDR و Dolby Vision

Dolby Vision از متادیتای پویا (dynamic) یا پیوسته برای تنظیم و تعدیل سطوح رنگ و روشنایی (brightness) در هر صحنه یا حتی بصورت فرِیم به فرِیم استفاده میکند. در حالی که HDR 10 که شرکت شارپ آن رو Open HDR می نامد، از متادیتای ایستا (Static) که فقط یک ‌بار در اغاز پخش ویدئو فرستادن میشود، بهره می برد. به عبارتی Dolby Vision قادر به بهینه ‌سازی منحصر به فرد صحنه‌های تاریکی شب، صحنه‌های روشنی روز و هر چیزی بین اون‌ها است؛ درحالی که HDR 10 فقط با همه‌ی مشخصات محتوای در حال پخش سازش دارد.

نیاز به HDMI در HDR و Dolby Vision

Dolby Vision به HDMI ۲٫۰a نیاز ندارد. زیرا فراداده‌ی پویای Dolby Vision ، بصورت پیوسته و به عنوان یک جریان کمکی از داخل گردش داده‌ای HDMI ۲٫۰a موجود، فرستادن میشود . با این حالا، این موضع نیازمند رمزگشایی (decoding) میباشد و نمی تواند به وسیله‌ی ارتقا فریم‌ور (firmware) به تلویزیون اضافه شود.

روشنایی در HDR و Dolby Vision (قابلیت دالبی ویژن dolby vision تلویزیون)

همه ی تلویزیون های پیشرفته Ultra HD تا میزان روشنایی هزار نیت رو پشتیبانی می کنند. تلویزیون‌ های نو هم با استفاده از فرمت HDR تا ۱۵۰۰ و ۲۰۰۰ نیت رو پوشش داده اند ولی فرمت Dolby Vision توانایی به عکس کشیدن تصویری با ۱۰ هزار نیت را دارد. در حالا حاضر برترین تلویزیون‌ هایی که تا ۴۰۰۰ نیت رو به نمایش می گذارند، تلویزیون های ال جی هستند. این امر بیانگر قابلیت دالبی ویژن میباشد.

مرکز خدمات تعمیر تلویزیون تعمیریها – امدادرایانه با برترین متخصصان به عنوان نمایندگی رسمی مادیران و ایکس ویژن به شما در تعمیرات انواع تلویزیون کمک می‌کند.

مطالب مرتبط :

داستان برند ایکس ویژن xvisoin

پلتفرم بازی ابری در تلویزیون های تایزن سامسونگ

فناوری Mini LED صفحه نمایش

آموزش ریست کردن تلویزیون ال جی LG

بهترین تلویزیون های FULL HD

مشکلات رایج دستگاه کپی

آموزش اتصال گوشی موبایل به پرینتر

11 نظر

  • بهزاد کلباسی

    با اجازتون بازنشر شد

  • حسینعلی حیدری

    خیلی دنبال این موضوع بودم

  • عزیز بردبار

    حرف نداشت👌🏻

  • ناصر اسکندری

    خیلی خوب بود

  • مسعود محمودی

    من یکی از کاربران دائمی سایت شما هستم

  • سجاد موسوی

    عاااااااااااالی

  • حبیب اکبری

    مطلبتون بسیار مفید بود

  • یدالله محمودی

    بیشتری بنویسین لطفا

  • مهران محمدی

    هزینه مشاورتون چنده؟

  • خلیل کلباسی

    دستخوش

  • قاسم فاظلی

    aaaaliii bood

  • نوشتن نظر

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *