کنترل تلویزیون - برطرف کردن ایرادات ریموت کنترل

 برطرف کردن ایرادات ریموت کنترل تلویزیون

 برطرف کردن ایرادات ریموت کنترل تلویزیون : همه ما با خرابی ریموت کنترل مواجه شده‌ایم و می‌دانیم که چطور استفاده از ۱ دستگاه را اختلال مواجه می‌کند. ولی همیشه ضروری نیست که برای تعمیر کنترل تلویزیون به تعمیرگاه مراجعه کنیم. در اغلب موارد با کمی دقت و حوصله میتوانیم تعمیرات ریموت کنترل را خودمان در منزل انجام بدهیم. در ادامه با متخصصین تعمیر تلویزیون رایان چند ایراد مختلف در ریموت کنترل‌ها را بررسی و نحوه تعمیر هر ایراد را توضیح می‌دهیم.

شایع‌ترین ایرادهایی که در خرابی ریموت کنترل با آنان مواجه می‌شویم :

از کار افتادن کامل ریموت کنترل
از کار افتادن بعضی از کلیدهای ریموت کنترل
سفت شدن تعدادی از کلیدهای ریموت کنترل

این ۳ ایراد متداولترین ایرادهایی هستند که امکان دارد در خرابی ۱ ریموت کنترل با آن مواجه بشوید.

کنترل تلویزیون - برطرف کردن ایرادات ریموت کنترل
کنترل تلویزیون – برطرف کردن ایرادات ریموت کنترل

علت از کار افتادن کنترل تلویزیون چیست؟

از کار افتادن کامل ریموت کنترل تلویزیون یعنی هیچ ۱ از دکمه‌های کنترل عمل نکند. اگر با این ایراد مواجه شدید برای تعمیر کنترل تلویزیون مراحل ذیل را به دقت انجام دهید:

اول میبایست مطمئن بشوید که ریموت کنترل خراب میباشد و عمل نمی‌کند، یا اینکه بخش گیرنده تلویزیون معیوب شده میباشد. ساده‌ترین روش اینست که از ۱ ریموت کنترل دیگر استفاده نمایید. ولی اگر کنترل دیگری در اختیار نداشتید، برترین روش، تست ریموت کنترل با استفاده از ۱ دوربین دیجیتال میباشد. اگر با ۱ دوربین دیجیتال همچون دوربین گوشی موبایل خود به دیود فرستنده ریموت کنترل نگاه نمایید زمانیکه یکی از کلیدها را فشاردهید، دیود فرستنده روشن می‌شود.

براساس قواعد تعمیرات لوازم الکترونیکی، هنگامی با از کار افتادن کامل ریموت کنترل مواجه شدید میبایست از تست منبع تغذیه آغاز نمایید یعنی باطری. برای اطمینان از سلامت باطری آن را تعویض نمایید. اگر بعد از تعویض باطری، باز هم کنترل کار نکند میبایست برای ادامه تعمیر کنترل آن را باز نمایید.( برطرف کردن ایرادات ریموت کنترل تلویزیون)

چطور کنترل تلویزیون را برای تعمیر باز کنیم؟

تقریبا هیچ کنترلی را پیدا نخواهید نمود که بتوانید به راحتی آن را باز نمایید. برای باز نمودن ریموت کنترل ها میبایست از روشهای تجربی استفاده نمایید. این نکته را هم بدانید که حتما قاب و ظاهر ریموت کنترل شما خط و خش برمیدارد و مقداری آسیب می‌بیند. مهم اینست که با دقت و تجربه می‌توانید مقدار این آسیب دیدگی را به مقدار زیادی کاهش بدهید.

برای باز نمودن ریموت کنترل اول میبایست باطری های کنترل را خارج نمایید. بعدا دقت نمایید که اگر بدنه ریموت کنترل پیچ دارد آنان را باز نمایید. امکان دارد پیچ‌ها ذیل محفظه باطری یا جاهایی که کمتر دیده می‌شود تعبیه شده باشند.

ابزارهای خاصی برای باز نمودن ریموت کنترل‌ها وجود دارد. ولی اگر می‌خواهید ریموت کنترل تلویزیون خودتان را تعمیر نمایید حتما آنان را ندارید. بجای این ابزار تخصصی می‌توانید از ابزارهای مشابه مثل پیچ گوشتی های ریز استفاده نمایید.

تعمیر کنترل تلویزیون
تعمیر کنترل تلویزیون هنگامی هیچ کلیدی کار نمی بکند

همانطور که گفتیم هنگامی هیچ کلیدی ریموت کنترل کار نمی‌کند اول میبایست باطری ریموت کنترل را تست و در گونه نیاز تعویض نمایید.

برای تست باطری نیاز به امپر متر و یا حداقل ولتمتر داریم. ولی اگر این ابزار را در اختیار ندارید برترین روش تعویض باطری میباشد. مرحله بعدی در تعمیر کنترل تلویزیون چک نمودن قطعات از پیشنهاد شکستگی و یا جدا شدن مدارات میباشد.

ریموت کنترل ها دائما در حالا جابجایی هستند. امکان دارد از دست مصرف کننده بیفتد و یا بوسیله کودکان ضربه ببیند. به همین دلیل امکان دارد مدار PCB و یا لحیم کاری قطعات آسیب ببیند و از محل خود جدا شود.

هنگامی ریموت کنترل را باز کردید اول قطعات مختلف همچون پایه‌های اتصال باطری به مدار، کریستال (قطعه آبی رنگ و یا مشکی که معمولا سه پایه دارد)، خازن صافی (۲ پایه میباشد و گرد) و دیود فرستنده که معمولا در بالای ریموت کنترل قرار دارد را از پیشنهاد اتصال درست به مدار بررسی نمایید. اگر پایه قطعات جدا شده باشد ضروری میباشد که لحیم کاری کنیدو اتصال پایه‌ها را تجدید کنید.( برطرف کردن ایرادات ریموت کنترل تلویزیون)

تعمیر کنترل تلویزیون
از کار افتادن تعدادی از کلیدهای ریموت کنترل

شایع‌ترین ایرادی که در اغلب ریموت کنترل های اطرافتان هم به راحتی می‌توانید ببینید از کار افتادن و یا بد عمل نمودن تعدادی از کلیدها میباشد.

کلیدهای پرکاربرد ریموت کنترل تلویزیون همچون کلیدهای خاموش/روشن، کم و فراوان نمودن ولوم و یا تعویض کانال زودتر از بقیه کلیدها خراب می‌شوند. در اول میبایست خیلی محکم فشار داده شوند تا عمل کنند. به مرور وقت کارایی خود را به طور کامل از دست می‌دهند. ولی کلیدهایی که کمتر از انها استفاده می شود اغلب سالم هستند و به درستی کار می‌کنند.

برای تعمیر کنترل تلویزیون به این نکته توجه داشته باشید : اگر حتی یکی از کلیدهای ریموت کنترل ما کار بکند یعنی مدار تغذیه و نوسان ساز ریموت کنترل و هم چنین بخش فرستنده ریموت کنترل سالم میباشد و به درستی کار می‌کند.

کنترل تلویزیون - برطرف کردن ایرادات ریموت کنترل

تعمیر کنترل تلویزیون

برای تعمیر کنترل تلویزیون هنگامی تعدای از کلیدهای آن کار نمی‌کند اقدامات ذیل را به دقت انجام دهید:

ریموت کنترل را باز نمایید. اول بررسی نمایید که بین لایه لاستیکی و برد PCB روغن درست کردن شده میباشد یا خیر؟ درست کردن این روغن که در ادامه راجع به منبع و دلیل درست کردن آن توضیح می‌دهیم می‌تواند سبب بد کار نمودن کلیدهای کنترل شما شود. اگر روی برد و لاستیک روغن دیدید اول میبایست آن را برطرف نمایید. برای از بین بردن این روغن می‌توانید لاستیک را با قلم مو و مایع ظرفشویی بشویید.

برای برطرف نمودن روغن روی برد PCB کنترل هم می‌توانید از همین روش استفاده نمایید ولی برای پایین آوردن احتمال خطا بهتر میباشد از اسپری خشک استفاده نمایید. استفاده از آب این خطر را دارد که نتوانید رطوبت مانده را به خوبی از بین ببرید و رطوبت باقی مانده بعنوان ۱ رسانا سبب درست کردن اتصالی و آسیب دیدگی بیش کنترل شما شود.

 

روغن روی برد کنترل تلویزیون چیست؟

پاسخ این میباشد که روغن روی برد کنترل تلویزیون شما از خارج وارد ریموت نشده میباشد. این روغن در داخل کنترل شما درست کردن شده میباشد و منبع آن گرافیت روی برد و لاستیک کنترل است. هنگامی گرافیت در معرض هوا قرار می‌گیرد این روغن تولید می‌شود.روغن روی برد کنترل تلویزیون در واقع نتیجه اکسیداسیون گرافیت کنترل میباشد. نکته مهم در مورد روغن روی برد کنترل اینست که این روغن نارسانا و غیر هادی میباشد.

در نتیجه هنگامی بین برد PCB و لاستیک کنترل قرار می گیرد در واقع بین ۲ قطعه‌ای قرار می‌گیرد که قرار میباشد بهم اتصال بیابند. روغن روی برد کنترل سبب درست کردن اختلال در اتصال این ۲ بخش در اول سبب سفت شدن کلیدهای ریموت کنترل و به تدریج با فراوان شدن مقدار روغن سبب از کار افتادن آنان می‌شود.زمانیکه مصرف کننده با سفت شدن و بد عمل نمودن کلیدهای کنترل مواجه می‌شود براساس تجربه در اول تلاش می‌کند با فشار دادن بیش کلید، از کنترل استفاده بکند.

این فشار بیش بعد از چند دفعه سبب آسیب دیدگی گرافیت لاستیک کنترل می‌شود.به این ترتیب است که روغن روی برد کنترل تلویزیون سبب سفت شدن کلیدها و به مرور از کار افتادن کامل آنان خواهد شد.( برطرف کردن ایرادات ریموت کنترل تلویزیون)

تعمیر کنترل تلویزیون
چطور عمر ریموت کنترل تلویزیون خود را زیاد شدن دهیم؟

در انتهای بحث تعمیر کنترل تلویزیون چند نکته مهم را یادآور می‌شویم که رعایت آنان می‌تواند سبب زیاد شدن عمر ریموت کنترل های منزل شما شود.

تعویض باطری ریموت کنترل هر سه تا شش ماه یکبار
جلوگیری از افتادن یا ضربه دیدن ریموت کنترل
استفاده از کاور و یا محافظ برای ریموت کنترل

باطری ریموت های مختلف را نسبت به میزان ارزش و کارای دستگاهها بین سه تا شش ماه ۱ بار تعویض نمایید. برای این تعویض فکر نکنید که فعلا ریموت کار می‌کند پس نیازی نیست که باطری آن را تعویض کنیم. اینکار صرفه جویی نیست. هزینه ریموت کنترل های فابریک به حدی بالا هست که تعویض باطری کنترل را توجیه بکند.

هنگامی باطری ریموت جدید باشد میزان جریان بالاتری از آن خارج می‌شود. در این حالت کلیدهای مختلف ریموت کنترل به راحتی کار می‌کنند. ضروری نیست برای عمل نمودن کلیدها فشار زیادی وارد کنیم و همین نکته مهم ترین عامل در حفظ سلامتی ریموت کنترل میباشد.

استفاده از کاور و یا محافظ هم می‌تواند یاری زیادی به زیاد شدن عمر کنترل تلویزیون شما بکند. برای اینکار ضروری نیست حتما از کاورهای خاص استفاده نمایید. می‌توانید از پلاستیک های جلد کتاب به ساده‌ترین روش استفاده نمایید. مطمئن باشید استفاده از کاور تاثیر زیادی در زیاد شدن عمر کنترل شما خواهد داشت.( برطرف کردن ایرادات ریموت کنترل تلویزیون)

 

مطالب مرتبط:

11 نظر

  • کاظم محرابی

    دست مریضاد استاد

  • سیدحسین افتخاری

    لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنین بنده ارسال کنین

  • حسینعلی زارعی

    مرسی

  • محمدرضا نعمت زاده

    چرا اینقد کم؟

  • اکبر حسنی

    دمتون گرم

  • حبیب بهشتی

    گل گفتید دست مریضاد

  • قاسم عرب

    گروه واتساپی هم دارید؟

  • محمدعلی غفاری

    میتونم شماره شما رو داشته باشم؟

  • اسماعیل زارعی

    بی نظیر هستید

  • سجاد ذولفقاری

    خیلی دنبال این موضوع بودم

  • سیدحسین اسلامی

    مطالب بی نظیر بود

  • نوشتن نظر

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *