ویژگی های تلویزیون های HDR

ویژگی های تلویزیون های HDR

ویژگی های تلویزیون های HDR :  دنیای تلویزیون‌های پیشرفته و نو موجود در بازار، تا بخواهیم با ۱ قابلیت نو منطبق بشویم، قابلیتهای جدیدتری قبل روی ما قرار می‌گیرند. تلویزیون‌های سه‌بعدی، ۴K، نمونه‌های OLED، کوانتوم دات و یا صفحه‌نمایش‌های دارای انحنا از این جمله هستند. در تازه‌ترین تکنولوژی‌های مورد استفاده در تلویزیون‌ها می‌توان به قابلیت HDR اشاره نمود که کوتاه شده عبارت High Dynamic Range به معنای محدوده دینامیکی بالا میباشد.

قابلیت HDR هیچ ربطی به تعداد پیکسل بیش ندارد و از راه تغییر نور و میزان روشنایی و تاریکی عکس، خروجی بهتری را قبل روی شما قرار می‌دهد. اگرچه در نگاه ابتدا، این قابلیت زیاد کاربردی به‌نظر می‌رسد ولی همانند دیگر تکنولوژی‌های نوپای حاضر در بازار، موانع مختلفی از هزینه بالا تا نبود منابع ویدئویی سازگار با این قابلیت بر سر راه حضور آن وجود دارند.

تعریف HDR

یا توجه به این که این گزینه را قبل از این در دوربین‌ گوشی‌های هوشمند هم مشاهده کرده‌اید، احتمالا واژه HDR به گوش شما آشنا به‌نظر می‌رسد. در زمینه عکس‌برداری، HDR کاربردهای فراوانی داشته و جزئیات را در قسمت‌های تاریک و پرنور عکس مورد نظر شما، برجسته‌تر نشان خواهد داد. این عمل معمولا از راه گرفتن چندین و چند تصویر متفاوت در شرایط نوردهی مختلف و در نهایت ترکیب آن‌ها اتفاق می‌افتد.

تنها مشکل در این‌جا آن میباشد که عکس‌هایی که در این فرایند تولید میشوند، آبرنگی بوده و زنده به‌نظر نمی‌رسند.در خصوص ویدئوهای تولید‌شده در قالب فرایند HDR، این موضوع به طور کامل متفاوت میباشد. این تصاویر به طور کامل زنده بوده و بیشترین شباهت را به آنچه در دنیای واقعی مشاهده می نمایید، خواهند داشت. HDR در ویدئوها به تولید کنتراست غیرواقعی و یا اعمال فیلترهایی که تاثیرات نامطلوب دارند، منجر نخواهد شد بلکه از تکنولوژی‌های جدیدی در پوشش وسعت رنگ بیش استفاده می‌کند.

به همین دلیل، شما به تلویزیون ویژه‌ای برای مشاهده ویدئوهای HDR نیاز خواهید داشت و البته منابع ویدئویی سازگار با این قابلیت هم میبایست در دسترس قرارگیرند. در برترین حالت، رنگ‌هایی با دقت بالاتر و عمق بیش قبل روی شما قرار خواهند گرفت و افکت‌های نورپردازی هم زنده‌تر به‌نظر خواهند رسید.

ویژگی های تلویزیون های HDR
ویژگی های تلویزیون های HDR

تلویزیون‌های HDR چه تفاوتی با دیگر محصول های موجود در بازار دارند؟

HDR به تکنولوژی خاصی از صفحه‌ نمایش‌ها وابسته نیست و در حالا حاضر شرکت‌هایی همچون ویزیو، سونی، سامسونگ، پاناسونیک، ال‌جی، TCL و هایسنس همگی تلویزیون‌های مجهز به HDR در بازار دارند که در قالب مدل‌های LCD با رزولوشن ۴K روانه بازار شده‌اند. مقدار نور پس‌زمینه این صفحه‌نمایش‌ها به ۱۰۰۰ نیتس می‌رسد که در مقایسه با آنچه در اکثر تلویزیون‌های اچ‌دی ال‌سی‌دی که میزان نور آن‌ها ۳۰۰ تا ۴۰۰ نیتس میباشد مشاهده می‌شود، این برتری، به طور کامل قابل ملاحظه میباشد ولی چرا تا این میزان نور مورد نیاز است؟

با چنین نوری، تضاد یا کنتراست میان روشنایی و تاریکی (یا قسمت‌های روشن و روشن‌تر) بیش به چشم می‌آیند و در نهایت تجربه کاربر در مشاهده محتویات تصویری، به‌مراتب بهبود می‌یابد.از سوی دیگر اکثر تلویزیون‌های HDR از نوع OLED نیستند زیرا پنل‌های ال‌سی‌دی می‌توانند میزان نور بیشتری را در مقایسه با OLED ها تولید کنند. یکی از دلایل این امر آن میباشد که تلویزیون‌های OLED فاقد سیستم نور پس‌زمینه هستند (در تلویزیون‌های OLED هر پیکسل به‌طور مستقل خاموش و روشن می‌شود) و از همین رو می‌توانند تاریک‌تر باشند و البته رنگ‌های سیاه با عمق بیشتری هم تولید کنند.

البته میبایست عنوان نمود که در اوایل ماه جاری میلادی بود که ال‌جی و پاناسونیک هر ۲ تلویزیون‌های OLED با رزولوشن ۴K و با توانایی پخش ویدئوهای HDR را معرفی کردند.

کیفیت رنگ‌ها چطور خواهد بود؟

تعداد رنگ‌ها در تلویزیون‌های قدرتمند ۴K به مراتب در مقایسه با نمونه‌های پایان اچ‌دی زیاد شدن یافته میباشد. به‌منظور نمایش رنگ‌ها، تلویزیون‌های اچ‌دی از استاندارد ۲۵ ساله‌‌ای به نام Rec. 709 استفاده می‌کنند که قدمتی هم‌پای ویندوز سه.۰ مایکروسافت دارد. در تلویزیون‌های نو ۴k از استاندارد جدیدتری استفاده می‌شود و از بستر رنگی ده تا دوازده بیت Rec.2-2- که چیزی تا ۶۰ برابر تمایز و ترکیب رنگ بیش در مقایسه با Rec. 709 قبل روی شما قرار می‌دهد، استفاده شده است.

در قالب بهره‌گیری از تکنولوژی HDR، تلویزیون می‌تواند از فضای رنگی وسیع‌تری بهره ببرد و در قالب تکنولوژی‌های تصحیح رنگ همچون کوانتوم داتس هم دقت رنگی به مراتب بالاتر به دست خواهد آمد. ترکیب رزولوشن ۴K، میزان نور بالا، کنتراست بهبود یافته و تعداد رنگ بالاتر گزینه‌ای است که سبب خواهد شد ویدئوهای HDR، طبیعی‌تر و چشم‌نوازتر به‌نظر برسند.

محتویات متناسب

پیداکردن محتویات متناسب ۴K HDR به‌مراتب سخت‌تر از یافتن محتویات تصویری معمولی از نوع ۴K میباشد. پس از یافتن محتویات متناسب هم میبایست طبق معمول به سراغ جنگ فرمت‌های پشتیبانی شده بوسیله دستگاه خود بروید. یکی از معروف‌ترین فرمت‌های HDR، دالبی ویژن میباشد که به دستگاه سازگار با رمزگشای دالبی ویژن داخلی نیاز دارد. ویزیو نخستین شرکتی میباشد که تلویزیون‌های سازگار با قابلیت دالبی ویژن را روانه بازار نمود و در ادامه راه، ال‌جی، فیلیپس و TCL تلویزیون‌های سازگار با قابلیت دالبی ویژن را در نمایشگاه CES 2016 رونمایی کردند.

در حالا حاضر محتویات متناسب HDR و البته سازگار با قابلیت دالبی ویژن را می‌توانید از سرویس‌دهنده‌های اینترنتی همچون Vudu دریافت نمایید و نت‌فلیکس هم به‌زودی چنین محتوایی را ارائه خواهد داد. برخی دیسک‌های بلوری ۴K هم به‌طور پیش‌فرض از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند.یکی دیگر از فرمت‌های سازگار، HDR ده میباشد که پشتیبانی از آن در قالب دیسک‌های بلوری ۴K انجام می‌پذیرد.

با این تفاسیر و با توجه به هزینه بالا و نبود محتویات کافی، برترین نظر آن میباشد که فعلا قید خرید تلویزیون‌های مجهز به قابلیت HDR را بزنید تا محتویات سازگار، هر چه بهتر و بیش در دسترس قرارگیرند.

ویژگی های تلویزیون های HDR
ویژگی های تلویزیون های HDR

مطالب مرتبط :

 

11 نظر

  • کریم بهشتی

    این مطلب حرف نداشت

  • محمدزاده

    دستخوش

  • سجاد انتظامی

    کجا می تونم اطلاعات کاملتری درباره این موضوع پیدا کنم

  • محمدتقی توسلی

    مطالب بی نظیر بود

  • مسعود مدنی

    خیلی ممنون از توضیحاتون خوبتون

  • بهروز ملکی

    afarin matlab khobi bood

  • کاظم هدایت

    چه سایت قشنگی دارین

  • اسماعیل بیاتی

    خیلی خوشحالم که هستین

  • حامد آزاد

    مرسی

  • علی رضا علیپور

    سلام عالی بود

  • شهرام بابایی

    مشاوره آنلاین از چه طریقی صورت می گیره؟

  • نوشتن نظر

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *