راهکارهایی برای جلوگیری از تماشای بیشتر از حد تلویزیون

راهکارهایی برای جلوگیری از تماشای بیشتر از حد تلویزیون

راهکارهایی برای جلوگیری از تماشای بیشتر از حد تلویزیون : تماشای بیشتر از حد تلویزیون یا بازی با کامپیوتر و گوشی  های هوشمند تلفن همراه یکی از موضوعاتی میباشد که برای بعضی پدر و مادر های امروزی دردسرساز شده میباشد، نکته هایی را به والدین گوشزد می کند تا بتوانند چنین مشکلاتی را حل کنند.

اوقات فراغتش را پر نمایید

این مشکل بیش در کودکانی دیده می شود که برای پر نمودن اوقات فراغت شان برنامه ای ندارند. آن  ها مدام می گویند حوصله ام سر رفت، خسته شده ام، تنهایم و… . بنابراین این کودکان با مشکل تماشای بیشتر از حد تلویزیون و استفاده از کامپیوتر روبه رو می شوند. در چنین شرایطی به والدین توصیه می شود که کودک شان را در کلاس  های ورزشی، هنری و اعتقادی ثبت نام کنند و حتما ساعتی از روز را با او بازی کنند تا به برترین شکل، اوقات فراغتش را پر بکند.

محدوده زمانی برای بازی تعیین نمایید

هر زمان کودک می خواهد با کامپیوتر، پلی استیشن یا گوشی تلفن همراه بازی بکند یا تلویزیون تماشا بکند، ۱ محدوده زمانی برایش تعیین کنید؛ مثلا بگویید «تو فقط می توانی ۱ ساعت بازی کنی» و پیش از اینکه زمانش به انتها برسد، به او تذکر دهید که وقتش در حالا پایان شدن میباشد و میبایست کامپیوتر را خاموش بکند. اگر این تذکر را نپذیرفت، خیلی آهسته و بدون تحقیر یا بحث نمودن، دستگاه بازی را خاموش یا یکی از ابزار  ها یا اجزای آن را بردارید.

روز  های بعد هم به همین روش عمل نمایید، تا او به مرور یاد گیرد که نمی تواند با سر و صدا، گریه و… به خواسته اش برسد و بهتر است در وقت مقرر، بازی را پایان بکند. تلاش نمایید در اجرای این روش مداومت داشته باشید و خسته نگردید.نکته زیاد مهم دیگر اینکه حتما در اجرای این روش با همسرتان هماهنگ باشید چون در غیر این گونه، کودک از این آب گل آلود ماهی خواهد گرفت و شرایط پسندیده قبل نخواهد رفت.

راهکارهایی برای جلوگیری از تماشای بیشتر از حد تلویزیون
راهکارهایی برای جلوگیری از تماشای بیشتر از حد تلویزیون

الگوی مناسبی باشید

خودتان الگوی مناسبی برای کودک باشید و صحیح و به موقع از تلویزیون و کامپیوتر استفاده نمایید. هنگامی تلویزیون در طول شبانه روز و بدون هدف در خانه شما روشن میباشد، به کودک هم حق دهید که به سمت آن کشیده شود و برنامه  هایی که حتی مربوط به او نیستند را ببیند.

کنترل تلویزیون Blest 2022
تبلیغ
کنترل تلویزیون Blest 2022
۳۵۰,۰۰۰ تومان
خرید
yn-ad
مضرات تماشای تلویزیون کودکان

۲ نکته مهم دیگر

اولا ,توصیه می شود از خرید گوشی تلفن همراه تا انتها دوره ابتدایی برای کودکان پرهیز نمایید. ثانیا، اگر بازی  های کامپیوتری صحیح انتخاب شود و کودک در زمان  های تعیین شده با آن  بازی بکند، می تواند در جهت زیاد شدن تمرکز و دقت کودک، زیاد شدن قدرت حل مسئله و خلاقیت وی موثر باشد؛ بنابراین کلا کودک را از کار با کامپیوتر محروم نکنید.

از این جایگزین  ها بهره ببرید

همیشه به یاد داشته باشید هنگامی کودک را از کاری منع می کنید میبایست جایگزین  های متناسب را هم داشته باشید؛ مثلا به او بگویید:تلویزیون را خاموش کن تا با یکدیگر به پارک برویم، یا منچ بازی کنیم یا هر کار دیگری. این فعالیت  ها که در ادامه برایتان فهرست کرده ایم در عین اینکه برای فرزندتان جالب و هیجان انگیز میباشد، سبب رشد شخصیتی او هم خواهد شد.
کار  های گروهی: فعالیت های گروهی همیشه برای کودکان جذاب و سرگرم کننده میباشد. علاوه بر این، سبب رشد مهارت  های اجتماعی آن  ها هم خواهد شد. از چند شخص از همسایگان خود یاری بگیرید و از فرزند آن  ها بخواهید در ۱ زمان آزاد با فرزندتان بازی کنند.

می توانید ۱ کلوب شعر تشکیل بدهید و بچه  ها را تشویق به حفظ نمودن شعر و خواندن آن برای یکدیگر نمایید. از آن  ها بخواهید با همفکری یکدیگر یک کلیپ ویدئویی ترتیب بدهند و خود شما با گوشی همراه تان از آن  ها فیلمبرداری نمایید. اینکار سبب قوت گرفتن مهارت همفکری و مدیریت برای انجام ۱ پروژه گروهی بین کودکان خواهد شد.

تشویق فعالیتهای خلاقانه

فعالیت  های خلاقانه: تشویق کودکان به انجام کار  های خلاقانه به آن  ها یاری می کند به شیوه خودشان از انجام امور مختلف لذت ببرند. یکی دیگر از کار  های خلاقانه نقاشی نمودن میباشد. از کودکتان بخواهید تصویری را که در ذهنش میباشد روی کاغذ پیاده کند؛ برای مثال از او بپرسید در طول چند روز گذشته چه چیزی سبب خوشحالی او شده و بعدا از او بخواهید همان اتفاق را برایتان نقاشی بکند. به همین ترتیب در هر فعالیتی دنبال پروراندن حس خلاقیت او باشید و در عین حالا ۱ روز جالب و هیجان انگیز برایش خلق نمایید.

فعالیت  های لذت بخش: گاهی اوقات تنها برای کسب لذت فرزندانتان آن  ها را در کار  هایی که یار دارند، همراهی نمایید. اگر عاشق صحیح نمودن حباب و کف در حمام هستند این اجازه را به آن  ها دهید. اجازه دهید خودشان بستنی مورد علاقه با طعم خاصی که یار دارند را انتخاب کنند. با یکدیگر به باغ وحش یا شهربازی بروید. در واقع، کار  هایی انجام بدهید که واقعا آن  ها را به هیجان می آورد.

راهکارهایی برای جلوگیری از تماشای بیشتر از حد تلویزیون
راهکارهایی برای جلوگیری از تماشای بیشتر از حد تلویزیون

 

مطالب مرتبط :

5 نظر

  • مهران بابایی

    خیلی زیبا بود مهندس

  • یدالله براتی

    آدرس دفترتون کجاست

  • مسلم آزادی

    چه سایت قشنگی دارین

  • امین شریفی

    هزینه مشاوره آنلاین و حضوری باهم متفاوته

  • حیدر ایزدی

    کجا می تونم اطلاعات کاملتری درباره این موضوع پیدا کنم

  • نوشتن نظر

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *